19.4. 2015

Janoisena vain yksi asia auttaa: virkistävä juoma. Useimmista ihmisistä poiketen kasvit ovat täysin tyytyväisiä pelkkään veteen. Jos ne eivät saa vettä tarpeeksi, vaihtuu puutarhan kaunis vihreys nopeasti ruskean ja keltaisen sävyihin. Kasvit eivät saa vettä hanaa kääntämällä, vaan ne joutuvat turvaamaan tarvitsemansa veden saamisessa ihmiseen.

Loistava järjestelmä - jo 45 vuotta

Paras tapa kasvien janon sammuttamiseen on toimiva järjestelmä, esimerkiksi sellainen kuin Original Gardena System – alkuperäinen Gardena-järjestelmä. Gardenan älykkäiden ja käytännöllisten pikaliittimien ansiosta puutarhan vehreyttä on helppo ylläpitää myös kuivina kausina. Viimeisimpien uudistusten myötä OGS-järjestelmä tarjoaa kaudelle 2015 paremman tehokkuuden, kestävyyden, mukavuuden ja ergonomisen muotoilun sekä lisäksi täysin uusia ominaisuuksia, kuten jäätymisenesto ja vesipistoolien käytännöllinen yhden-käden ohjaus. Innovatiivisen Original Gardena System -tuotteet tulivat markkinoille 1968, ja nämä osat istuvat edelleenkin yhtä täydellisesti kuin nyt tulevat uudet komponentit.

Original Gardena System -osat sopivat erityisen hyvin Power Grip -pinnoitettuun Gardena Comfort Flex
-letkuun. Kulmaletkuliitin estää hanaan kiinnitetyn letkun taittumisen ja kiertymisen kastelunohjaimen ja liittimen välillä, ja samalla varmistetaan tehokas veden käyttö. Gardena varmistaa riittävän kastelun aina, kun puutarhan kasvit sitä kaipaavat!

Kastelu - miten se tehdään oikein

Kasvit voivat olla melko erikoisia. Jos ne eivät saa haluamaansa, ne reagoivat nopeasti ja näyttävät todelliset tunteensa. Kastelussa onkin olemassa joitakin perussääntöjä. Ajan ja määrän ohella veden pH-taso on myös tärkeä. Ihanteellinen ratkaisu on sadevesi, mutta yleensä siitä on nimenomaan puute silloin, kun puutarha kaipaa vettä, eikä vedenkeruualtaita tai -tynnyreitä ole käytettävissä. Useimmat kasvit pitävät hieman happamista olosuhteista, joiden pH-arvo on 5.5 ja 5.6 välillä. Useimmiten vesijohtovesi kelpaa, mutta se ei saisi olla liian kylmää.

Erikoishoitoa tarvitaan heti istutuksen jälkeen. Äskettäin istutettuja puutarhan lajikkeita pitäisi kastella päivittäin kahden ensimmäisen viikon aikana, jotta varmistetaan juuriston kehittyminen. Myös suurilehtiset kasvit ovat yleensä melko janoisia. Mutta myös tässä hyvän voi tehdä huonosti: jos kasveja kastellaan liikaa, tämä johtaa tarpeettomaan kasvien lisääntyneeseen veden tarpeeseen. Onkin fiksumpaa toimia päinvastoin. Kannattaa odottaa, että lehdet ovat lähes irtoamaisillaan, jolloin säästyy vettä, mutta kasvia ei kuitenkaan vahingoiteta. Mutta jos lehdet ovat jo nuutuneet, on liian myöhäistä. Ajoitus on kaiken avain.

Täydellinen kastelu jokaiselle puutarhalle

Nurmikko on sinällään puheenaihe. Sitä pitäisi kastella kunnes vesi on imeytynyt noin 15 senttimetrin syvyyteen. Jos maaperä on irtonaista, 10 – 15 litraa neliömetriä kohti on riittävä määrä, mutta hiekkaisen savimaan ja savisen maan pitäisi saada vettä 15 – 20 litraa. Gardenan Classic- ja Comfort-sarjat tarjoavat kattavan valikoiman sadettimia kaiken kokoisille nurmikoille. Saatavana on ympyrä-/kuvio- ja keinusadettimia sekä suurille alueille soveltuvia sprinklereitä ja tippukastelujärjestelmiä. Gardenan tuotevalikoima varmistaa sen, että jokainen nurmikko – pieni etupihan nurmikaistele tai suuri takapiha – saa sen, mikä sille parhaiten sopii.

Sama koskee myös laajaa suihku- ja ruiskusuuttimien, -pistoolien ja kasteluvarsien mallistoa. Comfort- ja Premium-sarjat tarjoavat vaihtoehdon jokaiseen tarkoitukseen. Kasvien kasteluun kohdistuvat tarpeet vaihtelevat suuresti. Jotkut pitävät pehmeästä suihkusta, toiset taas vaativat kohdennetumman annoksen, ja joitakin lajeja pitää kastella lähes salaa.

Optimaalinen Original Gardena System tekee kastelemisesta aivan uuden kokemuksen – kun, se ‘klikkaa’, lupaamme, ettei puutarhasi ole enää koskaan janoinen.

GARDENA Comfort FLEX 1/2" -liitinsarja

GARDENA Comfort FLEX ½ -liitinsarjan avulla letkuvaunun tai -kelan voi liittää vesijohtoverkkoon. Letkun liittäminen käy helposti OGS-järjestelmän osilla, vakioletkuliittimillä (tuotenro 915) ja hanaliittimellä (tuotenro 901). FLEX-letkun vakiopituus on 150 cm, halkaisija 13 mm (1/2") ja paineenkesto 25 baaria. Helppo ja varma letkuvaunun tai -kelan kiinnitys vesilähteeseen. Suositushinta: 14,90 EUR.

GARDENA Comfort Flex -letkusarja, 13 mm (1/2")

GARDENA Comfort FLEX -letkun Power Grip -profiili varmistaa täydellisen letkun ja letkuliittimen liitoksen. Uuden teknologian ansiosta kiinnitys on kuin hammastetuilla pyörillä. Power Grip -profiili täyttää monen puutarhurin toiveen: luotettavan liitoksen ja täydelli-sen pidon. Korotetun profiilin positiivinen sivuvaikutus on se, että letku liukuu hyvin ja sen rullaaminen on kätevää. Hiilikuituvahvisteisen kierrekudoksen ansiosta letku säilyttää muotonsa, ja se kestää hyvin painetta. Se ei kierry tai mene solmuille, mutta on samalla joustava ja helppo käsitellä. Letkusarja sisältää OGS-järjestelmän liittimet. Letku on UV-suojattu, eikä se sisällä vahingollisia ftalaatteja ja raskasmetalleja. Erittäin vahva ja kestävä. Paineenkesto: 25 baaria. Takuu: 20 vuotta. Suositushinta: 42,90 EUR.

GARDENA-kulmaletkuliitin 33.3 mm, (G 1)/26.5 mm (G 3/4)

GARDENAn kulmaletkuliittimen avulla letku on helppo liittää vesijohtoverkkoon. Kääntyvä ja pyörivä liitin estää letkun kiertymisen ja taittumisen. Vesi virtaa aina esteettä ja letkua vahingoittamatta. Sopii ihanteellisesti käytettäväksi letkuvaunussa. Sopii 33.3 mm (G 1") ja 26.5 mm (G 3/4") -kierteillä varustettuihin hanoihin. Suositushinta: 15,90 EUR.

GARDENA - älykäs vedenvirtausmittari

GARDENAn innovatiivinen vedenvirtausmittari mahdollistaa kohdennetun ja tietoisesti mitoitetun kastelun. Yhdellä silmäyksellä voi nähdä 1. päiväkohtaisen veden kulutuksen, 2. veden kulutuksen kaudella, 3. vedenkulutus/kastelujakso, 4. nykyinen virtaus litra/minuutti. Käytetyn veden määrän voi tarkistaa – ja siten valvoa – milloin tahansa suurelta näytöltä. Vedenvirtausmittarin käyttö on erittäin helppoa. Tähän asti kastelu on tehty henkilökohtaisen arvioin perusteella, mutta vedenvirtausmittari varmistaa, että kastelu on paremmin hallittua. Vedenkulutuksen voi nyt ohjelmoida järjestelmälliseksi ja tarpeen mukaan. Tämä on hyväksi niin puutarhalle, ympäristölle kuin lompakollekin. Patterikäyttöisen vedenvirtausmittarin voi liittää välittömästi vesijohtoverkkoon, kastelusuuttimeen, ruiskupistooliin, sadettimeen tai pumppuun. Vankka ja iskunkestävä vedenvirtausmittari kiinnitetään yksinkertaisesti kierteillä varustettuun hanaliittimeen tai vakioletkuliittimeen, minkä jälkeen tärkeät tiedot veden kulutuksesta ovat saatavana. Patterin varausnäyttö varmistaa tarkan käytön. Innovatiivinen mittari lisää tietoisuutta veden kulutuksesta. Suositushinta: 23,90 EUR.

GARDENA-kasteluvarsi

GARDENA-kasteluvarsi soveltuu puutarhan lempeään ja tarkkaan kasteluun. Vedenvirtauksen voi pysäyttää, ja kastelua voi ohjata puristamalla tai lukitsemalla kahva. Tämän vuoksi veden suihkuttaminen ei ole väsyttävää. Kasteluvarressa on innovatiivinen jäätymisenesto. Pään ympärillä on pehmeä muovirengas, joka suojaa vaurioilta. Kasteluvarren pituus on 60 cm. Erityisen kätevää kasteluvarren käyttäminen on, kun kastellaan isoilla alueilla olevia kukkapenkkejä ja istutuksia. Suositushinta: 24,95 EUR.

GARDENA, säädettävä Premium-kastelusuutin, monitoimi

Ergonomisen, säädettävän Premium-kastelusuuttimen tyylikäs muotoilu vakuuttaa myös toiminnallisuudellaan. Vankat metalli- ja muoviosat sekä luistamattomat muovipehmusteet varmistavat hyvän ja pitävän otteen. Vesisuihkun voi säätää hienosta sumutuksesta kovaan ruiskutukseen, ja myös vedenvirtaus säädetään tarpeen mukaan sopivaksi. Puutarhan helppoon ja mukavaan kasteluun. Suositushinta: 24,90 EUR.

Oikea määrä vettä saa kasvisi kukoistamaan

Uusimpien päivitysten myötä Original Gardena System (OGS) – alkuperäinen Gardena-järjestelmä on nyt tehokkaampi, kestävämpi, mukavampi ja ergonomiselta muotoilultaan parempi. Lisäksi siihen on lisätty uusia ominaisuuksia, kuten integroitu jäätymisenestoteknologia ja miellyttävä yhden-käden hallinta. OGS-letkujen Power Grip varmistaa pitävän otteen ja ihanteellisen käytön. Gardenan laaja liitinsarja taas tarjoaa sopivan apuvälineen jokaiseen kastelu- ja vedenjakelutarpeeseen.

Saadaksesi lisätietoja tai ladataksesi tiedotteen kotisivultamme, mene osoitteeseen www.gardena.fi tai ota yhteys lehdistöasioista vastaavaan henkilöön:

GARDENA Suomi
Satu Kontio